Praegune liigintensiivne metsade majandamine on Eestile nii otseselt kui kaudselt kahjulik.
Esmane risk keskkonna avalik-õiguslikule süsteemile on valdkonda tervikuna kurnav korruptsioon. Riigi juhtivatest institutsioonidest on eemaldatud läbipaistvus ja järjest nõrgendatakse järelevalvet. Näiteks on riigi tulundusettevõte Riigimetsa Majandamise Keskus (RMK) “riik-riigis tüüpi” ettevõttena riigimetsa majandades läinud Eesti ühiskondlikest huvidest mööda. Kaudseid kahjusid aitab see see riigile tekitada mitmel moel: lisaks riigimetsade auklikuks raiumisele saavad erinevad trahvid ja kvooditasud kõik olema riigi eelarvele koormuseks.
Metsa tagavara vähenemine tööstusliku metsanduse pealevoolu koormuse all nõrgendab otseselt metsa tervist ja kvaliteeti ning muudab riiki kokkuvõttes vaesemaks. Riigimetsa varudest tuleb vajadusel tagada ka riigi julgeolekut. RMK tegevussuunad lähtuvad aga välisettevõtete huvidest. Muuhulgas puudub RMK-l juriidiline läbipaistvus ja tõsiseltvõetav riiklik kontroll ja vastutus. Vastutust kannab hoopis riigi elanikkond. Selline tegutsemine saab toimuda vaid vastutavate riigiametnike vaikival nõusolekul ettekäändega, et RMK toodab riigile dividende. Jõuame olulise küsimuseni – kellele on tänasel kujul funktsioneerivast RMK tegevusest tegelikult kõige enam kasu?
Eesti riik on territoriaalne tervik, mille elanikel on õigus osaleda riigi ühiskondlike väärtuste ja põhialuste loomises. Riigimetsas esindab aga varahaldusõigusi tulundusettevõte RMK. Järelvalvet ja sanktsioone RMK tegevusele ei rakendu, sest puudub juhtiva institutsiooni nõue ja tellimus. Karistamatus on kasvanud ja võimendanud ohjeldamatut ning osaliselt ka salajast äritegevust, mille juures puudub vajalik kulude aruandlus. Riigikassasse makstavad dividendid on üldise kahjumi kõrval marginaalne – tekitatud kahju keskkonnale, ühiskonnale ja julgeolekule on siiani analüüsimata ja arvestamata.
Eraldi külvab probleeme Eesti keskkonnamajanduse kokkulepped Euroopa Liidu ja/või globaalsete lepete tasemel: Eesti on võtnud kohustuse täita kliimaeesmärke [LULUCF-i sektori 2030. aasta eesmärgid], kuid poliitilised otsused neid jätkuvalt ei toeta. Liigintensiivne metsade majandamine vaesustab riiki ja takistab aastaks 2030 kliimaeesmärke täita, mis põhjustab suure tõenäosusega trahve ehk lisakulu riigieelarvele.
-
Henrik Välja: LULUCF-i metoodika on rajatud valedele eeldustele
Metsa- ja puidutööstusliidu esindajad on Eestis juhtinud äri ja tootmise edendamist, kuid mitte keskkonnaalast teadmist ja perspektiive. Henrik Välja, EMPLi tootane juht aga läks koguni nii kaugele, et puidusektorist on riigile rohkem kasu kui ebamäärane LULUCF-i…
-
Metsaselts: Eestimaa Looduse Fond manipuleerib 14.03.2014
Eesti Metsaseltsi teatel manipuleerib Eestimaa Looduse Fond andmetega,nõudes metsanduse jätkusuutlikkuse huvides raiemahu vähendamist. Järgneb metsaseltsi avaldus: Eestimaa Looduse Fond on hakanud viimasel ajal aktiivselt nõudma, et aastane raiemahtmeie metsades jääks alla 8,4 miljoni tihumeetri. Vastasel juhul…
-
Raiume rohkem, aga kaitseme paremini 29.03.14
Metsa majandamise tuleviku peamine küsimus seisneb ohustatud liikideelupaikade kaitsmises, kirjutab RMK juht Aigar Kallas. 10% Eesti metsadest on range kaitse all ja kolmandikku riigi omanduses olevastmetsamaast ei majandata. Kuid see ei taga veel metsade elurikkuse säilimist.…
-
Keit Pentus-Rosimannus: Metsa pärast muret pole
2014. aastal oli keskkonnaministriks Keit Pentus-Rosimannus. Märtsis toetas valitsuskabinet Rosimannuse eestkostel metsanduses tõusvat raietempot ja intensiivsemat metsapuidu kasutuselevõttu. Selleks leiti mitmeid skeeme, millega tasalülitada ökoloogide või sõltumatute keskkonnaekspertide hoiatusi ohtlikuks muutuvast raiemahust. Artikkel: Metsanduse arengukava arvestab…
-
RMK varjab KAH-alade nimekirju ja ruumiandmeid
Keskkonnaorganisatsioon esitas 2020. aastal RMK-le teabenõude nn KAH-alade asukohtade avaldamiseks. RMK keeldus väljastamast KAH-alade andmeid ebapädevate põhjendustega: “RMK-l ei ole dokumenteeritud kujul KAH-alade tabelit, nimekirja või KAH-aladeruumiandmeid. Väljavalitavate KAH-alade ruumiandmed sisestatakse rakendustarvarasse janende alade geomeetria on…
-
Ministeeriumid leidsid metsaseaduse eelnõust ridamisi puudujääke
Kliimaministeeriumis valminud metsaseaduse eelnõu sai teistelt ministeeriumidelt ohtralt kriitikat ning põllumajandusministeerium jättis eelnõu probleemide rohkuse tõttu üldse kooskõlastamata. Plaanitavate muudatustega pole rahul ka erametsaliit ega keskkonnaühendused, kelle hinnangul tuleks puudulik eelnõu tagasi võtta.
-
Riho Raassild: meid ähvardab kuni 330 miljoni eurone trahv üleraie tõttu, kuid kliimaminister veeretab vastutust Ukraina sõjale
Kliimaminister Alenderi katsed õigustada tehtud vigu Ukraina sõjaga on läbi kukkunud ja avalikkusele hämamine ei lahenda üleraie probleemi. Eesti riiki ähvardab kuni 330 miljoni euro suurune trahv metsade üleraie tõttu. Kliimaminister Yoko Alender püüab vastutust veeretada Ukraina sõjale,…
-
Erikomisjoni juht: miks RMK hakkab alles nüüd puidu turuhinda arvutama?!
Riigikogu korruptsioonivastase erikomisjoni juhil tekkis esmaspäevasel istungil küsimus, miks Riigimetsa Majandamise Keskus (RMK) on hakanud alles nüüd lahendama korruptsiooniohtlikke puidumüügiprobleeme, mida arutati istungil hulgaliselt.
-
Ministeerium rahustab puidutööstust kohvipaksu pealt ennustusega
Kliimaministeerium üritab pahameeletormi vältimiseks avalikustada Eesti metsavaru tegelikku seisu järk-järgult: üleraie ülestunnistusele järgnes «kohvipaksuennustus» tööstustele puidu jätkumisest ja Euroopa säästva metsanduse ametnikku jahmatanud nüke.
-
Suur lugu ⟩ Riik astub Pärnu miljarditehase suunas kindlaid samme, samal ajal võitlevad looduskaitsjad haruldase metsatüki eest
Hollandi ettevõte Power2X soovib Pärnusse rajada Euroopa suurima metanoolitehase. Praeguste plaanide järgi alale, kus asub puhkemets 11,3 hektari vääriselupaikadega. Tähtsad ninad nii linnavalitsusest kui ministeeriumist löövad käsi kokku ja leiavad, et see on võimalus, mida kindlasti…